Pantai Timang

Pantai Timang adalah tarikan pelancong dalam bentuk pantai yang merupakan kawasan yang merupakan batas antara lautan dan daratan yang terletak di Kabupaten Gunungkidul, Daerah Istimewa Yogyakarta. Pantai Timang adalah salah satu pantai di Yogyakarta dengan pasir putih. Pantai Timang terletak di antara Pantai Siung dan Pantai Sundak Gunungkidul. Akses ke pantai agak sukar, masih terdapat banyak jalan ke pantai yang belum diaspal kerana lokasi pantai agak jauh. Keistimewaan pantai ini ialah terdapat sebuah pulau yang merupakan habitat untuk lobster laut melintasi pantai.

Pantai Timang terletak di Padukuhan Danggolo, Desa Purwodadi, Daerah Tepus, Kabupaten Gunung Kidul, Wilayah Istimewa Yogyakarta. Perjalanan darat dari bandar Yogyakarta ke Pantai Timang mengambil masa kira-kira 3 jam. Untuk sampai ke pantai ini, pelawat akan mengalami sedikit kesukaran kerana tidak ada papan tanda yang cukup. Jarak dari pantai Timang dari bandar Wonosari (ibu kota Kabupaten Gunungkidul) adalah sekitar 35 km. Dari arah Wonosari, pengunjung akan melalui jalan menuju Pantai Baron untuk tiba. Dari persimpangan Mulo pengunjung berpaling dari arah asal ke pantai Baron ke Pantai Siung untuk memenuhi Pasar Dakbong. Selepas melepasi pasaran, jalan mula berubah dari asfalt ke jalan-jalan kotor yang berbatu seperti jalan raya untuk pertandingan luar jalan. Penggunaan motosikal untuk semua medan akan memudahkan perjalanan. Pantai ini diapit oleh pantai di sepanjang pantai kawasan Tepus. Di pantai barat terdapat pantai yang selari dengan Timang termasuk Pantai Seruni, Pantai Pok Tunggal dan Pantai Ngetun. Di sebelah timur pantai adalah Pantai Jogan, Pantai Siung dan Pantai Nglambor.

Seperti kebanyakan pantai di kawasan gunung secara umum, pantai Timang terdiri daripada pasir putih dan tumbuhan pandan di sekitarnya. Pantai ini belum dikembangkan begitu banyak sehingga pemandangan masih nampak semula jadi. Pantai Timang terdiri daripada dua bahagian pantai. Bahagian pertama di timur adalah pantai pasir putih yang sama seperti kebanyakan pantai. Bahagian kedua di barat adalah dalam bentuk batu yang curam (bukit) yang bersebelahan dengan laut. Di bahagian ini terdapat pemandangan pulau atau batu besar di seberang pantai. Pulau atau batu besar oleh masyarakat sekitar disebut Batu Panjang, Pulau Panjang dan Pulau Timang. Pulau Panjang dikenali sebagai tempat terbaik untuk memburu lobak oleh komuniti di sekelilingnya. Pantai Timang dan Pulau Panjang disambungkan melalui kereta kabel yang dipandu tali yang menghubungkan pantai ke puncak pulau itu. Tali yang digunakan adalah diameter 4 cm dan mempunyai panjang kira-kira 200 meter. Masyarakat sekitar digunakan untuk menggunakan kereta kabel untuk memancing dan udang karang di pulau Panjang

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *